Een succesvolle vakbeursdeelname anno 2020

Het is 2020, de tijden zijn veranderd. Internet en de crisis hebben voor de nodige veranderingen in het economisch klimaat gezorgd. Er is steeds minder persoonlijk “face-2-face” contact. Internet Rules.

Het goede nieuws over vakbeurzen anno 2020!
Beurzen blijven een uniek marketinginstrument waarmee je je bedrijfsdoelstellingen op een efficiënte manier kunt behalen. Product introducties? Beursbezoekers gaan naar beurzen om nieuwe dingen te ontdekken. Contact onderhouden met bestaande klanten? Laten we elkaar zien op de beurs. Nieuwe contacten en klanten vinden? Ze lopen op de beursvloer!

Persoonlijk contact blijft een van de belangrijkste aspecten binnen het zakendoen. We blijven mensen, en mensen doen zaken met mensen.

Vakbeurzen leveren de beste contacten en klanten op
Vakbeurzen zijn juist dé plek om vakgenoten, bestaande contacten te bezoeken en nieuwe klanten te vinden. Verwacht echter niet dat dit vanzelf gaat, want alleen aanwezig zijn is niet voldoende. Beursdeelnames werken pas echt goed zelfs als je deze beurzen “volgens het boekje” inzet met duidelijke bedrijfsdoelstellingen.

  • Goede voorbereiding
  • Hard werkende, alerte standbemanning met focus
  • Volg de leads op

Maar vooral, heb plezier in wat je doet! Het werpt gegarandeerd zijn vruchten af!

Iedereen directeur op een beurs. Kwalificeren belangrijk!
Op beurzen zijn naar mijn idee slechts maximaal 5-40% van de bezoekers echt heel interessant. Zie deze mensen maar eens te bereiken vanuit uw stand.

Iedereen directeur op een beurs. Tja, denkt u dat het altijd klopt wat op badges staat? Sorry, ik ben bang van niet. Op vakbeurzen lopen altijd interessante prospect.

Ik denk meer dan 50% van de mensen die over de beurs lopen niet gekwalificeerd zijn. Deze bezoekers vallen onder een van de volgende groepen:

  • Pers
  • Beursorganisatie
  • Bezoek voor standhouder (niet commercieel)
  • Standhouder
  • Werk of opdrachtzoekers
  • Relatiegeschenken verzamelaars
  • Scholieren
  • Pensionado’s

Het is niet gezegd dat er tussen deze bezoekers geen interessante samenwerkingen of toekomstige contacten zitten. Afhankelijk van uw bedrijfs- en beursdoelstellingen moet er zeker een bewuste keuze worden gemaakt over “hoe om te gaan” met dit soort beursbezoeker. Zij kunnen echter veel tijd van uw kostbare beursdeelname opslokken. Het is beter gesprekken met hen kort te houden, u kunt uw visitekaartje geven of hun gegevens noteren, en gewoon na de beurs (eventueel) contact opnemen.

Deze bezoekers hebben alle tijd, u en uw mensen niet. Elke minuut op de beurs kost geld. Dan heb je nog de prospect die totaal niet binnen uw doelgroep valt.

De interessante beursbezoeker spreken
Nu wordt het pas echt interessant… Een klein percentage van de beursbezoeker is ook daadwerkelijk beslissingsbevoegd, de directeur, CEO, inkoper of mede-beslisser. Je ziet het als ze voorbij wandelen vaak niet aan de man/vrouw welke functie zij bekleden.

Hoe bereikt u hen? Deze interessante bezoekers hebben afspraken met leveranciers of zijn onderweg naar een seminar of lezing. Zij lopen dus snel en doelgericht over de beursvloer.

Ik help u graag verder tevens deze klant te bereiken!

Neem gerust contact met mij op.